fbpx
Tässä blogissa saat tietoa lantionpohjan lihasten treenaamisen tärkeydestä. Lue Riina Laaksosen vinkit!

6 syytä treenata lantionpohjan lihaksia – Nordic Fit Maman asiantuntija kertoo

Share on facebook
Share on linkedin

Sisältää affiliate-linkkejä

Oletko muistanut treenata lantionpohjan lihaksia? Lantionpohjan lihaksiston kunto korreloi merkittävästi naisen hyvinvointiin. Nordic Fit Maman Riina Laaksonen kertoo vieraskynässään miksi nyt on viimeistään hyvä aloittaa lantionpohjan treeni!

Lantionpohja on yksi naisen kehon tärkeimmistä lihasryhmistä, mutta se saa valitettavan vähän huomiota. Yleensä lantionpohjan tärkeyteen herätään vasta siinä vaiheessa, kun ongelmia ilmenee. Se on vahinko, sillä alapään ongelmat heijastuvat koko kehoon ja vaikuttavat myös mielen hyvinvointiin. Ajatellaanpa vain vaikka virtsankarkailua tai hiivatulehdusta.

Lantionpohjan huolto alkaa siihen tutustumisesta. Useimmat naiset tuntevat yllättävän huonosti alapäänsä, eivätkä siksi tule sen hyvinvointia ajatelleeksikaan. Kehoonsa on hyvä tutustua, jotta sen toimintaa ymmärtäisi ja osaisi hakea apua mahdollisiin vaivoihin.

Mitä siellä lantionpohjassa oikein on?

Lantionpohjaa voi kuvata lihastrampoliiniksi, joka kannattelee erityisesti kohtua ja virtsarakkoa. Häpyluun ja häntäluun välissä kulkevat pituussuuntaiset lantionpohjan lihakset ja istuinluiden välissä poikittaiset lantionpohjan lihakset. 

Lantionpohjan lihasten kunto vaikuttaa suuresti esimerkiksi siihen, miten virtsa pysyy rakossa ja pysyykö kohtu paikallaan. 

Liian heikoista lantionpohjan lihaksista saattaa seurata muiden harmien lisäksi virtsan- ja ulosteenkarkailua ja jopa kohdun- tai emättimenlaskeumia. Myös seksielämä kärsii laiskasta lantionpohjasta, sillä lantionpohjan tuntoaisti saattaa olla heikentynyt.

Lihakset voivat olla myös liian kireät. Kireys oireilee osittain samoin kuin lihasten heikkous sekä mm. erilaisina kiputiloina alaselän ja pakaroiden alueella ja jopa leukalihasten jännityksenä. Myös yhdyntäkipuja voi esiintyä.

Tunnistatko lantionpohjan lihakset? Katso kuva ja tee tunnistamisharjoitus yhdessä video-ohjeen kanssa.

Miksi siis treenata lantionpohjan lihaksia?

Syitä on todella monia mutta tässä tärkeimmät: 

1. Lantionpohjan lihasten kunto vaikuttaa koko kehon hyvinvointiin, alapäästä yläpäähän.

2. Lantionpohjaa voi pitää naiseuden ytimenä, sijaitseehan sen uumenissa salainen puutarhamme ja se mystinen elin, jonka ainoa tarkoitus on tuottaa nautintoa ja joka on vain nisäkäsnaarailla. Egyptiläiset vatsatanssijat säteilevät feminiinistä energiaa eikä ihme: heidän lantionpohjansa on tanssin takia huippukunnossa.

3. Yhteys lantionpohjaan vaikuttaa monin tavoin paitsi seksuaalisuuteen, myös yleisesti itsetuntoomme. Heikko lantionpohja vaikuttaa lannistavasti koko olemukseemme. Lantionpohjan lihaksista lähtee keskivartalon tuki, jolla on tärkeä tehtävä kauniin ryhdin ylläpidossa. 

4. Lantionpohjan treenaaminen on helppoa ja vaivatonta, kun sen oppii ja saa rutiiniksi arkeen. Säännöllinen alapääjumppa on hyvä oikotie muuhunkin treenaamiseen. 

5. Moni nainen on tottunut pissanlirahteluun ja pitää sitä normaalina. Mutta kuten naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tomi Mikkola toteaa Helsingin Sanomissa, naisten ei kuulu kulkea vaipoissa. Treenaamisestakin (sekä seksistä!) tulee huomattavasti houkuttelevampaa, kun vapautuu lirahtelun pelosta. 

6. Hyvässä kunnossa oleva alapää tarkoittaa vähemmän terveyshuolia myöhemmin elämässä ja erityisesti vanhemmiten. Kohdunlaskeumat ovat yleisimpiä naisille tehtäviä kirurgisia toimenpiteitä ja ne voidaan yleensä välttää alapään lihasten kuntoa ylläpitämällä.

Lue Nordic Fit Maman blogista ohjeet ja katso videot miten treenata lantionpohjan lihaksia.

Jos  kaipaat lantionpohjan lihasten treenin tueksi ohjattua, nousujohteista ohjelmaa ja valmentajaa, jonka kanssa tehdä yhdessä, lue lisää tutkitusti tehokkaasta 6-viikon Nordic Fit Mama 1 – Kuntouta keskivartalo® -verkkovalmennuksesta.

Saat kaikki Nordic Fit Maman valmennukset hintaan 89 e / kpl. Tutustu valmennuksiin ja ota askel kohti hyvää oloa!

6 syytä harjoitella lantionpohjan lihaksia - lue Riina Laaksosen blogi!

Vieraskynän takana

Vieraskynän kirjoittaja Nordic Fit Maman Riina Laaksonen. Riina on äitiysliikuntaan erikoistunut personal trainer ja kolmen pojan äiti.

Nordic Fit Mama tuottaa äitien hyvinvointia tukevia valmennuksia. Valmennuksiin on osallistunut jo tuhansia tyytyväisiä äitejä.

Lue lisää juttujamme

Vieraile verkkokaupassamme

Tilaa Äitipiirin blogit sähköpostiisi ja saat -10 % alennuskupongin verkkokauppaamme!

Kuukausittaisen uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi tiedon uusimmista blogikirjoituksistamme, sekä hyvän olon vinkkejä, ideoita ja inspiraatiota kukoistavaan äitiyteen. Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt ehdot tietosi tallentamisesta

×
×

Ostoskori