fbpx
Koronaväsymys perheissä on totta, mutta helpotettavissa. Katso vinkit hyvän olon poikkeusarkeen.

Koronaväsymys perheissä on totta, mutta helpotettavissa!

Share on facebook
Share on linkedin

Kaupallinen yhteistyö: Muumi Baby

 Ihana, valoisa kevät on pian käsillä, mutta vallitseva maailmantilanne tuo epävarmuutta ja haastaa jaksamista erityisesti perheissä. Miten tukea omia voimavaroja pienen lapsen äitinä juuri nyt, kun fyysiset kontaktit ovat vähentyneet ja julkisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin ei voi mennä? Kuinka tehdä perheen arjesta mahdollisimman hyvää huomioiden, että tiettyihin asioihin ei voi juuri nyt vaikuttaa? Koostimme 4 keinoa, jotka auttavat helpottamaan koronaväsymystä ja tuovat iloa arkeen lapsen kanssa.

Löydä aikaa liikunnalle – yksin ja lapsen kanssa

Kun mielen kuorma on korkea, liikunta voi olla avuksi stressinhallinnassa. Vauva-arjessa erityisesti vaunulenkit, lyhyet kotijumpat tai joogaharjoitus piristävät ja antavat voimaa lapsen hoitamiseen. Taaperon tai leikki-ikäisen voi ottaa myös mukaan nauttimaan liikunnan ilosta hyvän musiikin säestämänä. Levitä jumppamatto myös lapselle ja voitte jakaa liikunnan iloa yhdessä. Lapsena opittu liikuntatottumus säilyy usein ihan aikuiseksi asti!

  • Katso tämä: Muumi Babyn instagramissa julkaistaan kerran viikossa lempeitä ja helliviä liikkeitä, joista saa vinkkejä kehonhuoltoon, liikkuvuuteen ja lihaskuntoon.

Liikunta auttaa koronaväsymyksen keskellä. Nauti liikunnan ilosta sisällä tai ulkona – ja ota lapsi mukaan!

Inspiroidu uusista mauista kotikeittiössä

Kotona vietetty aika on moninkertaistunut viimeisen vuoden aikana, niin myös kotikeittiössä kokkailu. Hyvän ja ravitsevan ruoan hyvinvointivaikutus on suuri, joten nyt onkin hyvä hetki viimeistään kaivaa pölyttyneet reseptikirjat kaapista tai soveltaa arjen luottoreseptejä uusilla mausteilla. Lapset osallistuvat ruoanlaittoon mielellään, joten anna lapsen ottaa osaa kokkailuun.

Anna lapselle ikätason mukaisia pieniä tehtäviä, niin ruoanlaitosta tulee kiva yhteinen tekeminen päivään. 1,5 – vuotias lapsi voi esimerkiksi lajitella kurkkusiivut ja minitomaatit omiin kulhoihin tai 2-vuotias voi harjoitella banaanin pilkkomista ei-terävällä puuveitsellä.

Äitipiirin koko perheen välipalakeksit ovat terveellisiä ja maistuvat koko perheelle.

Nauti kevätsäästä luonnossa

Lämmittävä aurinko sulattaa hankia nopeasti ja kutsuu ihastelemaan talvihorroksilta heräävää luontoa. Pakkaa reppuun aurinkolasit, hyvää evästä, kuumaa teetä tai kaakaota ja nappaa vauva kantoreppuun tai taapero rattaisiin ja suuntaa kehoa ja mieltä voimaannuttavan luonnon kävelylle. Metsässä tai veden äärellä oma mielen taakka saa uutta perspektiiviä ja kotiin saattaa astella ihan uusi äiti. Luonnosta nauttimisen tärkein muistisääntö on se, että antaa hengityksen hidastua ajatusten virrata ja aistien herätä – pyrkii pois kiireellisyyden tuntemuksista.

Madalla omia standardeja, äiti

Tällä hetkellä jokaisella meistä on itsestä riippumatonta kuormitusta elämässään. Mitä jos antaisitkin itsellesi luvan olla asettamatta liian korkeita paineita äitiyden tai minkään muunkaan suhteen? Tällaisina hetkinä voi olla hyvä ja tarpeellista mennä sieltä, mistä aita on matalin. Vauvalle ja lapselle on nimittäin tärkeintä, että olet siinä ja pysähdyt katselemaan ja kuuntelemaan häntä ihaillen. Lopulta oma hyvä olo syntyy juuri näistä pienistä ohikiitävistä hetkistä.

Taltuta koronaväsymys hyvää oloa lisäävillä keinoilla. Lue lisää Äitipiirin blogista!

Madalla standardeja äitinä koronaväsymyksen keskellä.

Voimaa ja aurinkoa poikkeukselliseen, mutta toivon mukaan pian helpottuvaan arkeen!

Teksti & kuvat: Anna Korhonen

Lue lisää juttujamme

Tilaa Äitipiirin blogit sähköpostiisi!

Kuukausittaisen uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi tiedon uusimmista blogikirjoituksistamme, sekä hyvän olon vinkkejä, ideoita ja inspiraatiota kukoistavaan äitiyteen. Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt ehdot tietosi tallentamisesta

×
×

Ostoskori