Näin onnistut työn ja perhe-elämän yhdistämisessä – 5 vinkkiä sujuvaan arkeen

Share on facebook
Share on linkedin

Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen voi onnistua! Ja jopa niin hyvin, että arki tuntuu mukavalta ja täyttää mielen kiitollisuudella. Olemme saaneet paljon toiveita siitä, että antaisimme omat vinkkimme sujuvaan perhearkeen: juuri niitä tavallisia arjen sankareita, jotka helpottavat elämää työ- ja päiväkotiarjen keskellä. Pyysimme teitä apuun Instagram storyssamme viikonloppuna, ja saimme loistavia tipsejä – kiitos siitä! Tässä 5 mainiota vinkkiä uran ja lapsiperhe-elämän yhdistämiseen. Suosittelemme katsastamaan nämä erityisesti silloin, kun olet palaamassa töihin äitiysvapaalta. Hyvin pienillä asioilla voi saada omaan arkeen lisää hyvää oloa ja lapsen kanssa vietettyä kallisarvoista aikaa. 💛

Osittainen hoitovapaa pehmentää uutta arkea

Haluatko siirtyä työelämään pehmeästi eli tehdä lyhennettyä työviikkoa, jotta sinulla jää lisää aikaa perheelle? Voit saada Kelalta osittaista hoitorahaa (n. 160 e/kk), kun teet 80 % työaikaa tai maksimissaan 30 h töitä viikossa. Tämä etuus on super ja moni hyödyntää sitä palatessaan hoitovapaalta työelämään. Osittaisella hoitovapaalla voit pitää esimerkiksi perjantain vapaana ja viettää sen yhdessä lapsesi kanssa. 

Lyhyet välimatkat päiväkodin ja työpaikan välillä ovat koko perheen etu

Yksi hyvä sujuvan arjen tekijä on se, että lapsen päiväkoti ja oma työpaikka on lähietäisyydellä toisistaan. Tähän kannattaa siis ainakin pyrkiä. On realistista, että pääkaupunkiseudulla asuvalla saattaa kulua välimatkoihin jopa 2 tuntia päivässä. Oman arjen parhaana asiantuntijana kannattaakin pohtia, mistä lapsen päiväkotipaikka kannattaa hakea – kodin vai duunipaikan läheltä? Päätökselle voi vaikuttaa ratkaisevasti lapsen tarhapäivän pituuteen.

Kauppatilaus ja foodpreppaus tekevät arjen ruoanlaitosta helppoa ja hauskaa

Perhearkea voi helpottaa säännöllisellä kauppatilauksella (esim. Prisma Foodie), jolloin ruoat tulee vain noutaa noutopisteestä tai parhaassa tapauksessa ne saapuvat kotiovellesi. Kun ruoat tilaa lisäksi etukäteen suunnitellun ruokalistan pohjalta, on arjen ruoanlaitto helppoa ja hauskaa. Käyttämällä hitusen aikaa foodpreppaukseen sunnuntaisin, odottaa arki-iltana valmis ruoka jääkaapissa. Mikäs sen parempaa, kun koko perhe saapuu nälkäisenä kotiin.

Tietoinen läsnäolo uuden elämäntilanteen voimaannuttajana

Palaaminen työelämään hoitovapaan jälkeen vaatii totuttelua myös vanhemmalta. On aivan normaalia, että alkuun omat ajatukset karkaavat työn ääreltä harva se hetki lapsen ajattelemiseen – rakkauden voima on suuri. Opettelemalla tietoisen läsnäolon kautta keskittymään kulloiseen hetkeen, on helpompi olla juuri siinä hetkessä missä on – olla sitten palaverissa tai osana lapsen rikasta leikkiä. Läsnäoloa harjoittelemalla ei tule paitsi paremmaksi vanhemmaksi ja tehokkaammaksi työssään, vaan myös herkemmäksi kuuntelemaan omia tarpeitaan, kun sen aika on.

Artikkelikuva1

Itsestä huolehtiminen edistää koko perheen hyvinvointia

Töihin palaaminen ja sen mukanaan tuoma uudenlainen rytmi vaatii totuttautuakseen aikaa – koko perheeltä. Vaikka pää tuntuu täyttyvän pitkistä to do -listoista tekemättömine tehtävineen, on pysähtyminen senkin keskellä tärkeää ja sallittua. Pysähtymällä huolehtimaan säännöllisesti itsestään äitinä, liikunnan, hyvää tekevän ruoan ja toisinaan myös hengittelyn (!) kautta – jaksaa myös muutoksen keskellä paremmin. Sujuva arki syntyy aktiivisen ja rauhoittavan arjen tasapainosta. 

Voi hyvin, ihana!

Teksti: Anna Korhonen

Kuvat: Roosa Palokangas Photography & Unsplash

Lue lisää juttujamme

×
×

Cart