fbpx
Raudanpuute on yleinen vaiva, joka voi syventyä raskaana ollessa. Näin huolehdit riittävästä raudan saannista!

Äidin rautavarastot – Näin pidät huolta riittävästä raudan saannista!

Share on facebook
Share on linkedin

Kaupallinen yhteistyö | Puhti

Rauta on ravintoaine, jota on välttämätöntä saada ravinnosta päivittäin. Riittävällä raudan saannilla voi vaikuttaa muun muassa omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin. Raudan saannin lisäksi kehon rautavarastoihin vaikuttavat raudan menetys sekä sen imeytyminen suolistossa. Rautaa menetetään erityisesti kuukautisten myötä. Raskaus lisää raudan tarvetta. Kuinka huolehtia riittävästä raudan saannista ja ehkäistä raudanpuutos?

Ehkäise raudanpuutos: rautaa on saatava ravinnosta riittävästi

Rautaa saadaan ravinnon kautta ja sen tärkeimpiä lähteitä ovat maksa- ja liharuoat sekä täysjyväviljavalmisteet (erityisesti rautaa saadaan esimerkiksi ruisleivästä ja palkokasveista). C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Tietyt ruoka-aineet ja juomat puolestaan heikentävät raudan imeytymistä. Kahvin, teen ja maidon juontia kannattaa välttää samanaikaisesti rautapitoisten ruokien kanssa, koska nämä häiritsevät raudan imeytymistä.

Raudanpuutos on maailman yleisin ravintoainepuutos. Se voi syntyä, mikäli rautaa ei saada ravinnosta riittävästi, rautaa ei imeydy riittävän hyvin tai sitä menetetään liikaa. Rautavarastoista huolehtiminen jo ennalta auttaa pysymään virkeänä ja terveenä, sillä alhaisten rautavarastojen korjaamisella voidaan ehkäistä raudanpuuteanemiaa.

Pitkään jatkunut raudanpuute johtaa anemiaan. Arviolta 25–40 prosentilla naisista on jossain elämänsä vaiheessa raudanpuuteanemia. Sen tavallisimpia oireita ovat väsymys ja heikentynyt fyysinen suorituskyky. Raudanpuutosanemiassa hoitona on aina rautalisä (pelkkä ruokavalion muuttaminen ei riitä), mutta myös raudanpuutteen aiheuttaja tulee korjata, sillä raudanpuutos uusiutuu helposti.

FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan suurin osa naisista sai rautaa ruokavaliosta alle suositusten. Mikäli oma raudan saanti jää vajaaksi, on hyvä lisätä ruokavalioon rautaa sisältäviä ruokia ja kiinnittää huomiota raudan imeytymiseen vaikuttaviin tekijöihin. Jos ruokailutottumusten muuttaminen ei ole mahdollista, täydennetään ruokavaliota rautalisällä.

Äidin raudanpuutosta voidaan ehkäistä oikealla ruokavaliolla.

Naisilla (murrosiästä vaihdevuosiin) raudan saantisuositus on 15 mg vuorokaudessa. Suositus perustuu laskelmiin imeytyneen ja erittyvän raudan tasapainosta. Ravinnosta saadusta raudasta imeytyy lopulta keskimäärin melko vähän, noin 15 %. Kun rautavarastot ovat pienentyneet, raudan imeytyminen tehostuu.

Raskauden aikana äiti tarvitsee tavallista enemmän rautaa, koska elimistö tuottaa punasoluja myös sikiön tarpeisiin. Siksi äidin rautavarastot voivat huveta raskauden myötä. Erityisesti raudanpuutteelle voi altistaa tilanne, jossa naisella on runsaat kuukautiset ja takanaan useita synnytyksiä. Synnytyksen yhteydessä menetetään verta ja sitä myöten myös rautaa. Runsaat kuukautiset kannattaa ottaa puheeksi seuraavan gynekologikäynnin yhteydessä; runsaiden kuukautisten hillitsemiseen on olemassa keinoja.

Rautaa voidaan menettää myös minkä tahansa muun verenvuodon vuoksi. Myös verenluovutukset vaikuttavat kehon rautavarastoihin. Raudan imeytymiseen voi vaikuttaa myös suolistosairaudet kuten keliakia.

Raskaus voi aiheuttaa raudanpuutetta. Siispä raskauden aikana on syytä kiinnittää erityisen paljon raudan saantiin.

Selvitä omat rauta-arvot

Ferritiinipitoisuus kertoo elimistön rautavarastojen tilanteesta. Alhainen ferritiini on viite raudanpuutteesta. Ferritiinillä voidaan todeta heikot rautavarastot jo ennen kuin kehittyy raudanpuuteanemia. Lisäksi rautapitoisuutta ja anemiaa selvitetään hemoglobiinin mittauksella; alhainen hemoglobiini viittaa anemiaan.

Puhti on palvelu, jonka kautta pääset raudanpuutteen tutkimukseen helposti ilman lähetettä. Puhti-testit voit ottaa Mehiläisen laboratorioissa ympäri Suomen. Tulosraportti on selkeä ja helppolukuinen. Näet raportilta omat tulokset vertailtuna viitearvoihin sekä saat lisätietoja tutkimuksista, arvoista ja oman terveyden edistämisestä.

Tarvittaessa voit tilata erikseen lääkärin etäkonsultaation suoraan tulosraportilta, mikäli esimerkiksi herää epäilys sairaudesta tai haluat keskustella lääkärin kanssa terveydestäsi tai testien tuloksista.

Tutustu Puhdin terveysmittauksiin tästä.

Lähteet

Puhti. Ferritiini kertoo rautavarastoistasi (raudanpuutos ja raudanpuuteanemia)

Puhti. Rauta (Fe) vaikuttaa jaksamiseen, hyvinvointiin ja mielialaan

Puhti. Hemoglobiini (B-Hb) paljastaa anemian

THL. Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 -tutkimus

Ruokavirasto. Terveyttä ruoasta – suomalaiset ravitsemussuositukset 2014

Mirka Tuovinen Puhdilta kirjoitti Vieraskynän äidin rautavarastoista.

Vieraskynän takana

Vieraskynän kirjoittaja Mirka Tuovinen vastaa Puhdilla palvelun kehittämisestä ja viestinnästä.

Puhti on palvelu oman hyvinvoinnin mittaamiseen ja edistämiseen.

Mirkan esikoiskirja Kasviksilla, kiitos (Lotta Lahti & Mirka Tuovinen, Cozy Publishing, 2019) opettaa käytännön ohjeiden avulla kasviproteiinien, kuten palkokasvien, käyttöä arjen ruoanlaitossa.

Lue lisää juttujamme

Tilaa Äitipiirin blogit sähköpostiisi!

Kuukausittaisen uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi tiedon uusimmista blogikirjoituksistamme, sekä hyvän olon vinkkejä, ideoita ja inspiraatiota kukoistavaan äitiyteen. Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt ehdot tietosi tallentamisesta

×
×

Ostoskori