vähennä-sokeria-voi-paremmin-kansi

Vähennä sokeria ja voi paremmin – 4 askelta hyvään oloon

Share on facebook
Share on linkedin

Sokeri virkistää, erittää hyvän olon hormonia dopamiinia ja sen korkea hiilihydraattitaso nostaa hetkellisesti verensokerin korkealla saaden olon tuntumaan energiseltä. Jatkuva makeanhimo ruokkii kuitenkin usein syömään sokeriherkkuja päivittäin, jolloin myös sen haittapuolet nostavat päätään: olo tuntuu sumealta, ei huvita urheilla ja ihokin tukkeutuu. Miten löytää tasapaino sokerin kulutukseen – koko perheen hyvinvoinnin vuoksi?

Tunnista makeanhimon syy

Sokerin käytön vähentämiseksi olisi hyvä kysyä itseltään: missä tilanteissa antaudun makeanhimolle? Työpäivän jälkeen? Huonosti nukutun yön jälkimainingeissa? Kiireen keskellä? Äitinä elämme usein tiukasti aikataulutettua arkea, johon ei mahdu omien tottumusten kyseenalaistaminen. Makeanhimon syyn paikantaminen auttaa kuitenkin tekemään tietoiseksi omasta käyttäytymisestään. Kun tunnistaa tilanteen, joissa normaalisti käsi käy karkkipussilla, voi sen korvata terveellisemmällä vaihtoehdolla ja voida pidemmällä tähtäimellä paremmin. 

Sokerin käytön vähentämiseksi olisi hyvä kysyä itseltään: missä tilanteissa antaudun makeanhimolle?

Löydä nautinto terveellisestä ruoasta

Sokerin korvaaminen terveellisemmillä raaka-aineilla on valinta, jolla on lukuisia myönteisiä vaikutuksia: makuaisti paranee, iho puhdistuu, suolisto toipuu ja energia jakautuu tasaisemmin. Puhdas ruokavalio motivoi myös liikkumaan enemmän, nukkumaan paremmin ja syömään myös jatkossa hyvää oloa edistävää ruokaa. Kun päättää itse vähentää sokeria omasta ruokavaliostaan – ei pakolla vaan omasta tahdostaan voida hyvin, valitsee kuin luonnostaan omalle lautaselleen terveyttä edistäviä raaka-aineita. 

Tässä 3 suosikkiamme terveelliseen herkutteluun:

vähennä-sokeria-ja-voi-paremmin-artikkelikuva1

Opeta lasta valitsemaan paremmin

Moni meistä on kasvanut yhteiskunnassa, jossa lauantaiset karkkipäivät, sokerikuorrutetut juhlapäivät ja itsensä palkitseminen herkuilla on yleinen tapa toimia. Olotila makean syömisen jälkeen kertoo kuitenkin oleellisen: ajatus herkuttelusta maistuu makeammalta kuin itse todellisuus. Eikö? Omalla esimerkillään lasta voi opettaa pois ”sokerikuplasta” kohti terveellisempiä valintoja. Mitä jos valitsisit ensi kerralla suklaapatukan sijaan ravinteikkaan pähkinäpatukan, joka sopii myös lapselle paremmin.  Lapsi kuuntelee mielellään perusteluja arjen valinnoista ja oppii sitä kautta myös itse tekemään hyviä ratkaisuja.

Omalla esimerkillään lasta voi opettaa pois ”sokerikuplasta” kohti terveellisempiä valintoja

Kun herkuttelet, herkuttele huolettomasti

Osalla sokerin käyttö pysyy luonnollisesti hallinnassa, osalla se vaatii enemmän tiedostamista. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa syödä sokeria, vaan sen käyttö lähtee itsestä: mikä sopii juuri minulle ja minun perheelleni. Syyllistymisen sijaan anna kehosi viestiä, milloin on aika rajata tai sallia sokerilla herkuttelua. Kun herkuttelet, herkuttele huolettomasti. Näin opit ja opetat myös lastasi arvostamaan satunnaisia hetkiä herkuttelun parissa eikä siitä muodostu syyllistävä tekijä elämässä. 

 Syyllistymisen sijaan anna kehosi viestiä milloin on aika rajata tai sallia sokerilla herkuttelua

Teksti: Anna Korhonen

Kuvat: Unsplash & Anna Korhonen

Lue lisää juttujamme

×
×

Cart